Автомобільні ваги відносяться до найбільш поширеного варіанту вагового обладнання, що застосовується для зважування транспортних засобів на підприємствах, промислових об’єктах, аграрних господарствах, для контролю перевантаження транспорту, запобігання пошкоджень дорожнього полотна та інше.

Ваги для автомобілів, купити які сьогодні не складає труднощів, відрізняються конструкцією та параметрами, електронними компонентами, що використовуються, та функціональністю. Тому не дивно, що при виборі оптимального варіанту для конкретних завдань у майбутнього власника виникає ряд питань, внести ясність в які ми спробуємо в нашій сьогоднішній статті.

Отже, які бувають автомобільні ваги та чим вони відрізняються?

Залежно від режиму роботи автоваги поділяються на:

статичні, при зважуванні на яких розміщений на ваговій платформі автомобіль нерухомий. Статичні автомобільні ваги є найбільш поширеним варіантом для більшості завдань зі зважування;

динамічні, використання яких має на увазі рух автомобіля по платформі з певною швидкістю. Цей тип вагових систем в основному використовується для визначення осьового навантаження транспортного засобу для контролю перевантаження і захисту дорожнього полотна.

За способом вимірювання ваги:

— ваги з повним заїздом, на вантажоприймальну платформу яких транспорт в’їжджає цілком, що дозволяє визначати його вагу повністю. Цей спосіб вважається найбільш точним;

ваги для поосьового зважування, при використанні яких автомобіль наїжджає на вантажоприймальний майданчик кожною віссю окремо, після чого проводиться підсумовування навантаження і визначення загальної ваги. Точність вимірювання при цьому буде нижче у порівнянні з вагами з повним заїздом.

За типом виконання вантажоприймальної платформи автомобільні ваги бувають:

— платформні: конструкція ваг складається з однієї або декількох цілісних платформ із металевих листів або залізобетонних модулів, зафіксованих на опорній конструкції або один із одним у поздовжньому напрямку. Довжина платформ вибирається з ряду 6, 12, 18, 20 і 24 м (найбільш поширеними є 6 м платформи), ширина — не менше 3м. До переваг таких ваг відноситься забезпечення безпеки заїзду / з’їзду на ваги, довговічність і жорсткість їх конструкції, до недоліків-відносно висока вартість через велику матеріаломісткості, складність доступу для профілактичних оглядів датчиків під платформою;

— колійні: платформа ваг виготовляється у формі двох пов’язаних між собою секцій, розташованих поздовжньо у напрямку руху автомобіля. Основне навантаження припадає на колію, міжколійний простір виконується або відкритим, або з додатковою комплектацією більш тонкими листами металу, що не несуть захисних функцій і не призначеними для наїзду на них автомобілем. З переваг колійних ваг можна відзначити відносно низьку вартість у порівнянні зі платформними, з недоліків-меншу довговічність та необхідність акуратного заїзду машини на ваги;

— підкладні: являють собою дві відносно невеликі за розмірами майданчики або колії, які для зважування розміщуються на рівній основі. Найчастіше підкладні ваги реалізовують поосний тип зважування. Відносяться до мобільних автомобільних ваг, невеликі габарити яких дозволяють швидко і просто проводити зважування в будь-якому місці, де можлива їх установка. До недоліків підкладних ваг відносяться низька точність вимірювань, висока похибка, пов’язана з невиконанням умов установки, відхиленнями від чіткого положення автомобіля і іншими факторами.

Способи установки ваг для автомобільного транспорту:

— накладний (наземний): у якості підготовчих робіт будується міцний фундамент у вигляді суцільної плити або окремих тумб, на які надалі буде спиратися вантажоприймальна платформа. Плюси ваг: ефективність співвідношення «ціна / функціональність», можливість підбору варіантів виконання під бюджет замовника, немає складнощів із водовідведенням, доступ для техобслуговування і профілактичних робіт. Мінуси: висота наземної конструкції передбачає додаткову установку пандусів для організації під’їзних шляхів до ваг і огорож по краях платформи для запобігання падіння з неї автомобіля при неакуратному заїзді/з’їзді;

— приямковий (заглиблений): установка вантажоприймаючого пристрою проводиться врівень із рівнем землі. Плюси: простий заїзд на ваги, безпека і відсутність ризику перекидання автомобіля. Мінуси: дорогий варіант; утруднений доступ до обладнання, розташованого під платформою, для чого потрібно передбачити додаткові люки; необхідність водовідведення та гідроізоляції; приямковий спосіб використовується тільки для платформних автоваг;

-«безфундаментний»: умовна назва способу установки автоваг, при якому вони встановлюються на попередньо підготовлене рівну жорстку не схильне до деформацій основу (наприклад, дорожні плити, подушка з щебінки). Плюси: найшвидший спосіб установки ваг, простий доступ для обслуговування. Мінуси: відсутність спеціального фундаменту скорочує термін служби і робить такі ваги придатними тільки для малотонажного транспорту і сезонного зважування; високі вимоги до місця установки (не можна використовувати на нестабільних або рухливих грунтах); швидка стиранність плит під платформою;

— врізний: платформа ваг вбудовується в дорожнє полотно. Цей спосіб найчастіше застосовується для невеликих за габаритами поосних ваг. Плюси: висока безпека, не потрібно окремий фундамент, зручність проїзду машини. Мінуси: необхідність проектування місця для ваг на етапі будівництва дорожнього полотна або будівлі цеху, високі вимоги до умов експлуатації, складності з обслуговуванням через доступ під платформу.

Виходячи з досвіду роботи на ринку ваговимірювальної техніки найбільш затребуваними й універсальними варіантами автомобільних ваг є статичні платформні або колійні автоваги під повний заїзд, що розміщуються на спеціально зведеному фундаменті.

На що ще звернути увагу при виборі автомобільних ваг?

  1. На конструкцію платформи. Поширений останнім часом термін «ортотропна конструкція» не є ні унікальною перевагою, ні сучасним ноу-хау. Вже понад півстоліття ця технологія розташування плоских листів металу на поздовжніх ребрах і поперечних балках використовується при зведенні металевих мостів. Така конструкція забезпечує скорочення витрат на метал без зниження міцності (тобто, зменшення вартості металевої вагової платформи);
  2. На товщину верхнього настилу: стандартною товщиною, придатною для більшості автоваг, є настил 6-8 мм. Листи товщиною 4-5 мм допускається використовувати тільки для нечастого використання і для зважування малотонажного транспорту. Настил 10 мм і більше підійде для складних умов експлуатації, істотних навантажень. Але чим більше товщина металу, тим дорожче ваги;
  3. Якість виконання платформи, а саме виконання зварювальних швів і фарбування всієї платформи, як верхньої частини, так і нижньої;
  4. На підбір електронних комплектуючих для ваг, які забезпечують необхідну точність, законність використання в комерційних цілях, функціональність і тривалу експлуатацію.

В якості датчиків і електроніки для ваг можливо використовувати аналогові або цифрові комплектуючі, тип яких вибирається в залежності від поставлених завдань.

Одним з найвідоміших і надійних постачальників тензодатчиків і комплектуючих є виробник ZEMIC (ЗЕМІК), який більше 55 років виробляє різні електронні компоненти для точних вагових систем.

Оскільки варіанти підбору тензометричних датчиків і вагових індикаторів для автомобільних ваг статичного зважування відносяться до великої теми з безліччю нюансів, то їх ми розглянемо в окремій статті.

Читайте більше