Впровадження контролю за збиранням зернових, захист від крадіжок у полі та при перевезенні, посилення вимог габаритно-вагового контролю (ГВК) і істотні збільшення штрафів при їх недотриманні, необхідність зважування зерна в полі та на дорогах для заповнення ваги вантажу в товарно-транспортних накладні (ТТН) – все це активно стимулює інтерес аграріїв до сучасних вагових систем на різних стадіях збору і транспортування врожаю.

Закон України про перевантаження

Неодноразове обговорення негативного впливу перевантажених автотранспортних засобів на дорожнє полотно особливо в літній період активного збирання врожаю, підвищення температури повітря, зниження міцності і збільшення швидкості руйнування асфальтного покриття як на старих дорогах, так і на нових трасах, ризику виникнення аварійних ситуацій та ін. привели до необхідності законодавчого регулювання параметрів вантажного автотранспорту і регламентуванню правил перевезення вантажів.

28 червня 2021 року Президент України Володимир Зеленський підписав раніше затверджений Верховною Радою закон №1534-ІХ про посилення габаритно-вагового контролю на дорогах.

Цей нормативний документ покликаний законодавчо закріпити можливість автоматичної фіксації порушення габаритно-вагових параметрів перевезень і розширити повноваження Укртрансбезпеки в напрямку здійснення контролю вантажних автотранспортних засобів.

Законом також визначається відповідальність вантажовідправника як першої ланки ланцюга вантажних перевезень і істотно посилюється відповідальність автоперевізників за недотримання габаритно-вагових норм.

Згідно раніше затвердженого ВР України законопроекту №3742 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» від 3 червня штрафи за недотримання норм ГВК складатимуть:

— 34 000 грн за порушення внесення даних у товаро-транспортні документи на вантаж;

— від 8500 до 51000 грн — за перевищення ваго-габаритних нормативів від 5% до більше 30%;

— 51000 грн за відмову власника ТЗ від проходження габаритно-вагового контролю.

Законопроект №3742 законодавчо закріплює можливість автоматичної фіксації порушень у разі перевищення вагових або габаритних обмежень.

 

Зважування в агросекторі

Для запобігання штрафів за перевантаження і некоректно заповнені товарно-транспортні накладні вантажовідправники, якими є фермери, все більше вдаються до організації зважування зібраного врожаю в польових умовах.

Зважування зерна в полі забезпечується за рахунок використання різних вагових систем, варіанти і особливості використання яких розглянуті нижче.

Потокові ваги для комбайнів

Потокові ваги встановлюються на шнек комбайна і забезпечують реєстрацію ваги кожного вивантаження.

До переваг цього типу ваг відносяться:

— фіксація геолокації, дати, часу, тривалості кожного вивантаження;

— вбудована система ідентифікації транспорту;

— використання з будь-якими зерновими культурами;

— точність до 2,5% в мобільному і до 1% в стаціонарному виконанні;

— зручність монтажу (безпека кріплення на будь-якому діаметрі шнека).

Потокові ваги забезпечують відносно точне визначення ваги врожаю на стадії збору, запобігають несанкціонованому вивантаженню зернових культур, надають фермеру всю інформацію для контролю та аналізу врожайності. Мобільна конструкція ваг дозволяє монтувати їх на орендовану техніку на період робіт і демонтувати для зберігання після.

Потокові ваги для комбайнів

Вагова система для бункера-перевантажувача

При використанні для збору врожаю бункера-перевантажувача альтернативним способом вимірювання ваги зернових культур стане система, що встановлюється в конструкцію цієї техніки.

Бортова вагова система для перевантажувального бункера забезпечує контроль ваги вмісту напівпричепа з точністю в межах 0,5-1,0%, індикацію та друк результатів вимірювань, передачу основних даних у додаток, GPS-контроль знаходження техніки. До інших переваг on-board системи для перевантажувачів відносяться надійність і довговічність використання, порівняно доступна вартість, висока точність зважування врожаю в зерновоз і можливості доопрацювання під потреби замовника.

Вагова система для бункера-перевантажувача

Бортова пневмосистема в підвіску вантажівки

Монтаж пневмосистеми в підвіску вантажівки для перевезення зерна забезпечує віддалений варіант контролю норм завантаження транспортного засобу, що застосовується для перевезення врожаю з поля.

Бортова пневматична система надає відображення ваги зерна в кузові з точністю до 2%, передачу даних про місцезнаходження автомобіля, вивантаження звітів із прив’язкою до місця й інтеграцією в 1с. Використання цієї системи забезпечує моніторинг параметрів зерновоза, його пересування і маршруту, запобігає перевантаження і виключає відповідні штрафи.

Бортова пневмосистема в підвіску вантажівки

Підкладні автомобільні ваги

Мобільні ваги для автотранспорту використовуються для вимірювання навантаження на вісь машини та визначення її загальної ваги (точність — до 5%).

Переносна конструкція ваг забезпечує легкість у транспортуванні, швидке розміщення на стійкому рівному ґрунті для проведення зважування автомобілів. До особливостей даного варіанту визначення ваги ТЗ відноситься залежність похибки вимірювання від точності дотримання правил розміщення вагового обладнання.

Підкладні ваги не вимагають підключення до джерела живлення, середня тривалість роботи від вбудованого акумулятора — до 36 годин, тому часто використовуються для розміщення і визначення ваги вантажівок із зерном при виїзді з поля.

Підкладні автомобільні ваги

Стаціонарні автомобільні ваги

Стаціонарні ваги для вантажних автомобілів відносяться до найбільш точного і поширеного варіанту зважування транспортних засобів. Різноманіття варіантів платформ і функціоналу електроніки, яка використовується для реалізації обладнання, забезпечують можливість купити ваги для реалізації всіх потреб фермера. Стаціонарні ваги для вантажного транспорту характеризуються високою точністю вимірювання, довговічністю і надійністю експлуатації, можливістю інтеграції результатів зважування в різні програми обліку (наприклад, 1С), опціями у вигляді фотофіксації номерів машин і обліку результатів зважування за відповідним зерновозом. До особливостей використання варто віднести віддаленість стаціонарних ваг від місця збору врожаю і необхідність транспортування вантажу до місця зважування. Крім того, зважування на стаціонарних автовагах не забезпечує контроль за пересуванням вантажівок і не запобігає зміні маси завантаженого зерна при перевезенні.

Враховуючи особливості методів вимірювання зерна в процесі збору врожаю і його транспортування для забезпечення точної ваги завантаження ТЗ для виключення перевантаження і наступних штрафів, а також запобігання крадіжки зерна по дорозі з поля до місця зберігання рекомендовано комплексне використання декількох варіантів вагових систем, наприклад, стаціонарні автомобільні ваги для комерційних розрахунків при відвантаженні зерна на елеватор і бортова система для перевантажувальних бункерів для контролю ваги зернових із поля, яку ми розглянемо в одній із наступних публікацій.

Читайте більше